Артистът присъства!

Чували ли сте някога думата “пърформанс”? А знаете ли какво представлява всъщност?

Не, не е става въпрос за досадна чуждица, изместила вероятно много по-благозвучния си български еквивалент. Това е термин в  модерното изкуството, начин на изразяване, набиращ все по-голяма популярност в нашето съвремие. Думата произлиза от английски и означава изпълнение, представяне, проява. Възниква като термин в началото на 60-те години на ХХ век в Съединените щати и обозначава, най-общо, живо изкуство в реално време. Няма условия относно времетраенето или мястото за реализация, единственото ограничение е силата на човешкия дух и тяло; изисква само живото присъствие на артиста. Той води началото си  още от футуризма, а проявления има в редица авангардни течения от първата половина на ХХ век  (конструктивизъм, сюрреализъм, Дада и др.) Признание намиран чак през 70-те години, когато все по-голяма популярност набира концептуалното изкуство. Неговата есенция се крие в идеята, а не в продукта, затова на практика не може да бъде купен или продаден. Поради характера си на живо изкуство често е причисляван към театъра и танца, но реално възниква в практиката и експериментите на художниците, а не на актьорите или танцьорите. В последствие той размива границите на различните изкуства и усвоява различни техни характеристики. Той често отхвърля общоприетите норми на поведение и достига до крайности, скандални дори за съвременното общество.

Музеят на модерното изкуство (МОМА) в Ню Йорк се е превърнал в същинска арена на  арт пърформанса. Там се подвизава едно от най-знаковите имена в историята му – Марина Абрамович. Самата тя наричана себе си “бабата на пърформанса”. Родена е през 1946 г. в Белград в семейство на партизани от Втората световна война. В един от най-известните си пърформанси Марина Абрамович почти губи живота си, като поставя огромна дървена петолъчка на пода, символ на комунистическия режим, залива я с петрол и я запалва. Започва да реже парчета от ноктите и косата си, които хвърля в огъня, а после сама скача в центъра на огнената звезда и припада от липса на кислород пред очите на събралата се публика.

През 1976 се мести в Амстердам, където се запознава със западногерманския артист Улай. Двамата работят над въпроса за егото и артистичната идентичност, концентрирайки се върху връзката между артиста и публиката, тествайки силата на тялото и ума си. Пример за общ проект между Марина и Улай е „Вдишване/Издишване”, символизиращ взаимодействието между двама души и “изсмукването на живота” един от друг. Двамата съединяват устните си, като всеки вдишва от въздуха на другия, и издишва, давайки му от своя, а 17 минути по-късно двамата губят съзнание от липса на въздух.

По повод скандалната им връзката Марина казва, че артист не трябва да се влюбва в артист. „Основният проблем на тази връзка беше, че трябваше да съчетае егото на двама артисти. Трябваше да намеря начин да подчиня егото си, както той правеше, да създам нещо като хермафродитна форма на съществуване, която наричахме Мъртвото Аз.” Краят на тяхната любов е наситен с голяма доза драматизъм.

През 1988 те извървяват 2500 км пеша, от двата края на Великата китайска стена, само за да се срещнат по средата и да се разделят завинаги. Отново своеобразна метафора за пътя, който двамата са извървели, и който ще ги дели от сега нататък. От този момент те не се виждат повече и всеки продължава сам. През 2010 Марина провежда пърформанса “The Artist Is Present” (“Артистът присъства”) в Музея на модерното изкуство. В продължение на 3 месеца (общо 736 часа и 30 минути) тя се среща с всеки, който пожелае да общува невербално с нея. Срещата продължава точно 1 минута, от която се възползват над 100 000 души, сред които актрисата Шарън Стоун, певицата Бьорк и актьорът Джеймс Франко. Там се появява и Улай, за първи път от 22 години. Въпреки силните емоции, които видимо я връхлитат в този момент, тя остава безмълвна, хваща ръцете му, а по бузите й се стичат сълзи. Публиката онемява.

Обичана или отричана, Марина въплъщава в себе си силата да покажеш своята уязвимост. По повод нейния проект е заснет и филм на телевизия “HBO” със същото заглавие. В него Марина пояснява единственото правило в изкуството на пърформанса: “Никога не питайте защо това се прави!”.

Автор: Елеонора Стоилкова

2 thoughts on “Артистът присъства!

  • April 17, 2017 at 11:16 am
    Permalink

    Много любопитна информация! И увлекателно написана… 🙂

    Reply
  • April 18, 2017 at 3:40 pm
    Permalink

    Марина Абрамович е уникален артист, наистина!

    Reply

Коментирай