Едни от най-добрите бизнес решения на всички времена

Зад всеки успешен бизнес стои безупречна стратегия. Плановете за голям пазарен дял и световно господство звучат примамливо на всеки един предприемач, но те не се постигат без добре обмислени решения. За това е важно да знаем накъде да се насочим и чий пример да следваме. В историята има някои наистина вдъхновяващи стратегически планове изпълнени с решителност. Представяме ви три от най-добрите на всички времена.

  1. Форд

Преди повече от век бизнесменът Хенри Форд, основател на Ford Motor Company, взима решението да удвои заплатата на своите работници и служители – от $2,34 на $5 на ден. Този ход е напълно неразбираем както за широката общественост, така и за света на бизнеса. Защо успял лидер като Форд предлага повече пари на своя персонал без те да са се оплакали от размера на възнагражденията си?

Според легендата, Форд е повдигнал заплатите, за да могат работниците му да си позволят да купуват колите, които самите те произвеждат. Докато може да има доза истина в тази история, решението на Форд е имало по-задълбочен поглед. Новината, че размерът на заплатите се е удвоил, се разпространила светкавично. Това намалило текучеството на служителите и свило разходите за наемане на персонал. Хората се редяли на опашка, за да работят за него.

Хенри Форд е един от малкото бизнесмени, които гледат на своите работници като инвестиция. И тя му се отплатила повече от добре.

  1. Apple

Стийв Джобс е съосновател на Apple съв своя колега от университета Стийв Возняк. Въпреки това си подава оставката в средата на 80-те години поради различия във визията за компанията.

Джобс създава компанията NeXT, а междувременно Apple се намира в криза. Бизнес анализаторите отбелязват, че им липсва стратегия и се нуждаят от някой, който да разпространи продуктите им по света.

През 1996 година Apple купуват NeXT за малко над $400 млн. По този начин Джобс се завръща в Apple и отново застава начело като CEO. Той веднага прекратява редица проекти, счетени за финансово неизгодни. Фокусира се над създаването на нови продукти като iMac и iPod, а по-късно и iPhone. Тe генерират огромен растеж, затвърждавайки репутацията на Apple като водеща технологична марка.

  1. Johnson & Johnson

През 1982 година Тиленолът е най-популярното болкоуспокояващо лекарство в САЩ. То генерира 17% от нетните приходи на компанията. За това Johnson & Johnson се намират в компрометираща позиция, когато има редица смъртни случаи след употреба на лекарството. Седем души в Чикаго са загиват след прием на болкоуспокояващото, в което са открити опасни дози цианид. Смъртоносното вещество е проникнало в Тиленола след достигането на продукта до аптекарските рафтове. Това означава, че инцидентът не е по вина на Johnson & Johnson.

Вместо да избегне поемане на отговорност, компанията се доверява на своите основни принципи и решава да изтегли всички бутилки Тиленол от страната. Това им струва над $100 млн. Всички реклами на марката също са прекъснати.

След известно време Johnson & Johnson започват бавно да въвеждат марката си обратно на пазара. Те добавят допълнителни мерки за безопасност към бутилките си и преструктурират своята ценова стратегия.

Това е може би един от най-добрите примери за кризисен мениджмънт в съвременната бизнес история. Johnson & Johnson преживяват катастрофата, увеличават дългосрочните си приходи, но най-вече не губят доверието на клиентите си.

Коментирай