Има ли кой да измести Facebook от върха в света на социалните медии?

След като първичното публично предлагане на Snapchat най-накрая приключи, време е да погледнем как се представят големите социални медии и какви са перспективите пред тях. Докато винаги ще има стартиращи компании с големи мечти и иновативни идеи, пазарът толкова много узря през последните години, че не можем да си представим някоя от тях да бъде нещо повече от от временен нишов играч. За сега все още има един безспорен цар и няколко други утвърдени имена с различно ниво на потенциал, но също и с множество червени знамена.

Facebook

На съвсем различно ниво от всяка друга социална месия на планетата, конкурентите на Facebook не са Twitter и Snapchat. Те са Google и Apple. Приходите от реклами за последното тримесечие на компанията на Марк Зукърбърг скочиха с 53% спрямо същия период на предходната година, а със своите повече от 1,2 милиарда потребители дневно, приблизително 16% от световното население се логва в сайта всеки ден – изумително, още повече като имаме предвид, че Китай го цензурира.

Ключът зад успеха на Facebook/Instagram е гъвкавостта. Той съчетава традиционните елементи на социална медийна платформа, която генерира високи нива на интерактивност, с други бързо развиващи се технологии, които потребителите жадуват (например, предаванията на живо). Ние очакваме компанията да продължи по този път. Всеки път, когато Facebook пуска нова функция, била тя нюз фийда, чат или игри, целта е потребителят да бъде разубеден от мисълта да напусне някога сайта. Facebook има много малко, ако въобще съществуват такива, слабости.

Snapchat

Като услуга за фото и видео споделяне, Snapchat е пионер в индустрията. Въпреки това, сайтът така и никога не успява да бъде печеливш, а като имаме предвид ограниченията на рекламната платформа и многото разходи по поддържането му, няма причина да вярваме, че Snapchat някога ще се превърне в машина за пари. Нещо повече – Facebook и други социални медии вече копираха (мнозина биха използвали и думата “откраднаха”) някои от най-завладяващите му функции, включително и фото и видео стриймовете.

Поради тези причини първичното публично предлагане на Snapchat е предимно масивно напомпано. Няколко компании за рисков капитал инвестираха милиони в тази забавна, но не и печеливша платформа, и сега те искат парите си обратно. Компанията има някаква стойност поради популярността си сред тийнейджърите, но не струва $20 млрд. При $17 за акция, това е лоша сделка за инвеститорите.

Twitter

Twitter е може би най-влиятелният инструмент за комуникация по света. Фийда на Доналд Тръмп не разполага с рекорден брой последователи, но определено е най-коментираната страница в социална медия. Медията се радваше на сериозен ръст в потребителите си през последната четвърт на 2016 г., но не успя да използва тази инерция, за да задвижи и приходите си.

Проблемът е прост: изпълнителният директор Джак Дорси. Той е разделен между Twitter и компанията за разплащателни услуги Square, която управлява паралелно – и която, между другото, също изпитва трудности. Междувременно Twitter не успя да модернизира своята рекламна платформа, нито пък да добави повече възможности за видео или дори някои елементарни актуализации. Например, потребителите не могат да променят туитовете си, без да ги изтрият. Twitter има огромен потенциал, но докато не разполага с фокусирано и стратегически-ориентирано ръководство, социалната медия ще си остане разочарование.

Докато това е голямата тройка, има и други сайтове, които си струва да бъдат споменати. LinkedIn се радва на много подобрена и освежена платформа., а Yelp пък се радва на голяма база от лоялни потребители, които рекламодателите обожават.

Иронията при социалните медии е, че дори и да са станали неизменна част от ежедневието ни, привличайки милиарди потребители всеки ден, само една компания в пространството успя да измисли как да превърне всичко това в печеливш бизнес. Съдейки по текущия пейзаж, това най-вероятно ще си остане по същия начин в обозримо бъдеще.

 

Източник: Forbes.com

Коментирай