Кофеинът ви действа и докато спите

Знаете ли, че дори да не го осъзнавате, кофеинът влияе и на вашия сън? Да, много хора на практика могат да заспят веднага след като са пили кафе или друга напитка, съдържаща кофеин. Но това, че не го усещате, не значи, че веществото не ви действа. Това, което не виждате: качеството на съня ви се влошава.

kofein

Колко е важно да спиш качествено

Сънят е онзи етап от ежедневието ни, по време на който мозъкът се презарежда: изтрива ненужната и складира важната информация от деня. Това е и времето, когато способностите ни за самоконтрол, фокус и бързина на обработка на информацията също се „рестартират“ и „зареждат“. Но всичко това е възможно само ако получим достатъчно количество от “правилния” сън, който протича в няколко фази и чието качество силно се влияе от кофеина.

Според науката, кофеинът намалява онази фаза от съня, наречена „бързо движение на очите“ (REM). Това е  дълбокият сън – времето, през което тялото се възстановява и обработва емоциите и знанията.  Добрите новини са, че кофеинът няма натрупване в организма ни и след 5 до 7 часа той изцяло се изхвърля с урината.

Лошите сценарии

Сигурни сме, че сте чели не един и два пъти за негативите от консумацията на кофеин, затова няма да навлизаме в детайли за това. Ето обаче какви са основните неприятни последици от липсата на качествен сън:

– Повишават се нивата на инсулин и кортизол, а това води до увеличени мастни натрупвания и инсулинова резистентност.

– Намалява отделянето на всички хормони, имащи роля във възстановяването на тъканите.

– Нараства рискът от развитие на рак на гърдата при жените.

– Пропускате възможности, печелите по-малко и имате намалена продуктивност.

Превенция

Ето няколко ефективни съвета (пълнияа списък може да прочете тук), за да си осигурите качествен сън, дори и да имате останал кофеин в организма си:

– не лягайте веднага след обилна вечеря;

– постарайте се да нямате електрически уреди около себе си;

– благодарете. Това е успокояваща ума техника, с чиято помощ ще се гмурнете възможно най-дълбоко в царството на съня. Преди да легнете, седнете на леглото си и запишете за какво сте се почувствали благодарни през този ден.

За още по-успокояващ ефект, можете да отговорите и на следните 3 въпроса:

– Какво добро направих за някой друг днес?

– Какво добро някой друг направи за мен днес?

– Какво научих днес?kofein2

В заключение

Рядко излизате без зареден телефон или без гориво в автомобила си, нали? Недейте да допускате да работите с изтощен мозък и спете. Качествено.

 

Коментирай