Роботизирани новини – бъдещето на журналистиката

Писането на новини бе в изключителната компетентност на журналистите… до съвсем скоро. С идването на така наречените автоматични или “робо” новини, това вече не е така. Автоматизираната журналистика представлява софтуер, който превръща структурирани данни в истории с ограничена или никаква човешка намеса отвъд първоначалното програмиране на софтуера. Такава компютърна програма вече се използва от няколко големи новинарски организации – включително и Асошиейтед Прес. Те използват технологията, за да съставят хиляди бизнес новини всяка година.

Скорост и възможности

Съвместно проучване на университетите на Цюрих и Мюнхен се вгледа във възможностите и ограниченията на автоматизираната журналистика. Значителен брой от журналистите, включили се в проучването, смятат, че роботизираните новини имат потенциала да намалят разходите и да увеличат скоростта. Това е особено вярно в случая на новинарски организации, където акцентът е върху бързата и фактическа журналистика като агенция Ройтерс. Ройтерс търси автоматизация в рамките на цялата компания, а финансов кореспондент от нея споделя, че не сме далеч от времето, когато алгоритмите ще заменят 400 журналиста в агенцията.

Други журналисти виждат потенциал в технологията да извършва неща, които не са били правени до момента. Това включва видоизменението на новините за различните пазари: “софтуерът може автоматично да генерира статия за футболния мач между Лестър и Ливърпул и да изпрати различни нейни версии на Ливърпул и Лестър, както и отделна за неутралните читатели“.

Работа в прогрес

Въпреки че проектите вече са в ход, общото мнение е, че приложенията на технологията са все още лимитирани. Журналистите подчертават, че няма как цялата репортерска дейност да стане роботизирана и приемат технологията като нишов продукт. Те смятат, че в автоматизираните новини ще липсват контекста, комплексността и креативността на традиционната журналистика.

Журналистите изразяват смесени реакции и за етичните и социални последствия от автоматизираната журналистика. Автор от екипа на английското издание The Sun вярва, че технологията има потенциала да направи новините по-обективни. Други журналисти пък са загрижени, че предразсъдъците на тези, които стоят зад написването на алгоритмите, ще получат сериозно разпространение сред масовата публика. При знанието за това как бяха използвани ботове в социалните мрежи по време на президентските избори в САЩ, това изглежда напълно основателно опасение.

Макар че създателите на технологиите работят за решения на някои от споменатите опасения, може спокойно да се заключи, че едва ли някога компютрите ще разберат всички нюанси на човешкото изразяване, които помагат за отразяването на събитията. В някои ниши обаче роботизираните новини не само че имат голям потенциал, ами и към този момент са в процес на активна и ползотворна работа. За нишите с новини, които изискват изключително и само фактически данни, а не анализ и интерпретация, робоновините могат да бъдат определени като бъдещето на журналистиката.

Коментирай