Защо General Motors продаде Оpel?

Дългогодишното присъствие на General Motors на европейския автомобилен пазар приключи в началото на месеца. Производителят обяви, че продава Opel на френската PSA Group за $2,3 млрд.

GM бяха близо до продажбата на Опел още през 2009 година, но сделката не стигна до финалната линия. Оттогава, GM изпитваха сериозни затруднения да направят от Opel печелившо начинание. Сделката е смел ход от страна на главния изпълнителен директор на GM Мери Бара. Тя е решена да намали загубите и да ги намали бързо. До този момент GM напусна руския пазар, приключи с производството на автомобили в Австралия и извади Шевролет от Европа. Има три ключови фактора, които накараха Бара да вземе трудното според нея решение да сложи край на връзката между GM и Opel след близо век работа.

  1. Възвращаемост на капитала

Причините за несъстоятелността на GM през 2009 г. бяха големи дългове и тромава корпоративна структура, с големия брой автомобилни марки под крилото на корпорацията. Те предизвикаха и нуждата от правителствено подпомагане на General Motors. Мари Бара, първата жена начело на голяма автомобилна компания, е ветеран в GM. Тя няма намерение на повтаря грешките от миналото. След като успя да измъкне корпорацията от блатото, нейният фокус се обърна към балансиране на сметките. Тя, заедно със своя екип, започна строг контрол върху недостатъчно ефективните области на бизнеса, искайки да се увери, че всеки похарчен долар ще донесе повече от един долар възвращаемост.

САЩ и Китай се справят добре. Латинска Америка затъна в рецесия, но Дженеръл Мотърс очаква растеж там. В Европа, междувременно, Opel изпитва трудности да се конкурира на масовия пазар. Бара и борда на директорите изчакаха няколко години с надежда за по-добър развой, но стресът върху другите аспекти на бизнеса доведе до сделката с PSA

  1. Брекзит

GM планираше Опел да излезе от червената зона през 2016 година, но Брекзит подкопа основите на тази стратегия. Според Bloomberg, GM губят $300 млн. след гласуването на жителите на Великобритания за напускане на Европейския съюз. Те бяха изправени пред заплахата от увеличени разходи за вноса на Vauxhall компоненти във Великобритания от континентална Европа. По думите на Бара, Брекзит не е бил ключов фактор в решението за продажбата на Opel. Въпреки това, тя дава възможност на General Motors да избегне бъдещи регулаторни препятствия на Стария континент с това решение.

  1. Поглед над други приоритети

Европа все още е земя на малките превозни средства, докато в САЩ пикапите и вановете бележат бум на продажбите. Същият модел започва да се наблюдава и в Китай – силен пазар за GM, който вече е дори по-голям от американския (20 млн. годишни продажби срещу 17 млн. в САЩ). General Motors също иска да има възможността да инвестира в бъдещето на транспорта, включително и в автономни автомобили.
Оставането в Европа щеше да изисква повече усилия за масовия пазар и увеличаване на мащаба на операциите. Вместо това, компанията реши да инвестира в САЩ, Китай и бъдещето, оставяйки PSA да се справя с предизвикателствата на конкуренцията в масовия пазар в Европа.

Източник на снимката: Fortune.com

Коментирай