Защо мениджърът вероятно ще убие всичките ви добри идеи?

Със сигурност сте чували подобно мото във вашата компания: искаме повече иновации – от всеки, на всяко ниво. И все пак, когато става дума за нови идеи на работното място, може би е по-добре да намалите очакванията си. Много по-вероятно е идеята ви да умре на бюрото на прекия ръководител, отколкото да достигне до изпълнителния директор на компанията. Не хората на висши ръководни постове са тези, които не искат нови идеи. По-скоро хората около вас – вашите колеги и вашият мениджър – са тези, които могат да не желаят промени.

Идеите са врагът

Днес големите компании, които не правят нововъведения, са изправени пред заплаха за изчезване. “Но не организациите са тези, които се противопоставят на промените; хората им се противопоставят“, казва Лин Изабела, професор по организационно поведение в Университета на Вирджиния. Това не означава, че вашата нова идея няма да бъде приета, но идеята сама по себе си е по-малко важна, отколкото това да накараш хората да се влюбят в нея, обяснява тя. Казано по друг начин – как ще оформите идеята си е много важен фактор.

“Всичко се свежда до няколко ключови въпроси, които ще си зададат хората, когато им представите своята идея”, казва Изабела. Например, какво ще означава тази иновация лично за мен? Ще стане ли по-трудна работата ми или иновацията ще доведе до повече възможности за професионално развитие? Второ, какво ще означава това за моята работа? Възможно ли е да направи моята позиция излишна? Струва ли си въобще идеята? Последният въпрос е основополагащ. Компаниите в миналото винаги са правили иновации, но не всички те са работели толкова добре, колкото е предполагал авторът на идеята. За съжаление, твърде често отговорите на тези въпроси не са в посока на одобрение на иновацията, смята професорът.

Новаторът си създава врагове сред тези, които са просперирали по стария ред, и получава само хладка подкрепа от тези, които ще просперират в рамките на новия ред“, казва Николо Макиавели, съветник на богатите и властимащите през 15-и и 16-и век в Италия. “Тяхната подкрепа е хладка… отчасти защото хората са по принцип скептични и никога не се доверяват на нови неща, докато не бъдат тествани във времето“.

Сега, сега, сега

Фокусът на бизнеса започва да се оттегля от дългосрочното мислене и вече е насочен към приходите за следващото тримесечие“, казва Джордж Дийб, управляващ партньор в консултантската компания Red Rocket Ventures. “В момента, в който се фокусираш върху краткосрочните печалби, а не дългосрочните приходи, поставяш белезници на иновациите“.

Представете си, че имате невероятна идея, чието изпълнение ще струва 10 млн. лв., но има потенциал да генерира 1 млрд. лв. в бъдещи печалби. Стократното възвръщане на инвестицията може да звучи като шанс, който си заслужава да бъде грабнат, но непосредствен проблем стават липсващите 10 млн. в тримесечния финансов отчет.

Лидерите не искат да вкарват инвестициите в игра“, казва Дийб. “Те предпочитат да насочат усилията си към незабавни приходи“.

Дийб посочва масивните промени, през които гигантът на електронната търговия Amazon е преминал от започването си на работа като онлайн книжарница през 1990 г., като пример как предложенията от служителите могат да бъдат с много висока стойност за компанията.

Мениджърите наемат себеподобни служители

Корпорациите наемат умни хора, но те не обичат да наемат любителите на риска“, казва Джоан Адамс, основател на Pierian Consulting. “Те наемат хора, които са като тях.” Така че, ако един мениджър не обича риска, той вероятно ще потърси за свой служител човек, който също не обича риска. “А шефът на мениджъра? Същата история“, казва тя.

Добрите идеи се оценяват трудно

Никой мениджър или изпълнителен директор няма да даде ход на идея, за която предварително знае, че ще се провали. Но дори и вашата идея да има сериозен потенциал, ако няма кой да я оцени, каузата е загубена. Оценяването на една добра идея е въпрос на компетенция. Някои хора не са достатъчно умни или достатъчно квалифицирани, а понякога просто залагат на сигурното като не приемат иновациите.

Коментирай